Aqua Dental: "För att klara IT-utmaningarna krävdes en lyhörd partner"
Ta del av intervjun från webinaret “Framtidens digitala klinik” där Niklas Virta, vice VD på Aqua Dental berättar om hur de har löst IT-tekniken på sina tretton kliniker och vad som är viktigt för dem.
Niklas Virtas roll innebär att han både jobbar med strategiska frågor och med den operativa verksamheten. Han är närvarande ute på klinikerna och har mycket kontakt med personal, klinikchefer, ledningen och säkerställa att driften fungerar så att ingen onödig tid läggs på sådant som inte har med tandvården att göra.
H2 test efter H1
verksamheten. Han är närvarande ute på klinikerna och har mycket kontakt med personal, klinikchefer, ledningen och säkerställa att driften fungerar så att ingen onödig tid läggs på sådant som inte har med tandvård
H3 test efter H2
verksamheten. Han är närvarande ute på klinikerna och har mycket kontakt med personal, klinikchefer, ledningen och säkerställa att driften fungerar så att ingen onödig tid läggs på sådant som inte har med tandvård
Test mellanrubriker:
Vad var utmaningen?
Paragraph/bold
Vad var utmaningen?
Paragraph/bold/Preamble
Vad var utmaningen?
Paragraph/Large
Vad var utmaningen?
H4
Vad var utmaningen?
H4/large
Vad var utmaningen?
H4/Preamble
Vad var utmaningen?
H4/bold/Preamble
Vad var utmaningen?
H4/bold/Large
Vad var utmaningen?
H4/Large
H4 har rätt styckeavstånd. Tror det blir bättre att använda H4.
"IT för oss är väldigt viktig för personaltrivseln. Vi är måna om att IT inte märks så mycket. Då har vi lyckats", säger Niklas.
Vad var utmaningen?
Aqua Dental är en av Europas snabbast växande kedjor och befann sig i en expansionsfas. De behövde en flexibel, skalbar och säker IT-miljö och en smart IT-lösning är ofta kritisk för att kunna växa.
Vad var lösningen?
Aqua Dental genomförde en upphandling och en genomlysning av vilka olika IT-lösningar som fanns på marknaden.
För att klara utmaningarna krävdes en lyhörd IT-partner som hade insikt i klinikers speciella behov. Valet föll därför på Office Sverige, som kan hantera stora IT-projekt med bibehållen flexibilitet och följsamhet mot Aqua Dentals verksamhet. Office har dessutom över 20 års erfarenhet av dental IT, både stora kedjor och mindre tandläkarpraktiker. Partnerskapet omfattar ett helhetsåtagande med bland annat IT-drift, förvaltning och helpdesk.
Hans-Olov Strömberg, kundansvarig på Office Sverige, berättar:
– Aqua Dental valde Office funktionstjänst både på datorer och nätverk. Eftersom de är en stor kedja så kräver det en annan lösning än den vi använder om man bara är 2-3 kliniker. När det är stora kedjor kör vi svartfiber direkt in i vår serverhall med direktkoppling".
Vad blev resultatet?
– Vi var modiga nog att gå live inför förra sommaren. Det är som alltid lite komplext när man byter IT-leverantör och IT-miljö och det är mycket man måste ha koll på", säger Niklas.
Han tycker att bytet över lag gick extremt bra. Flexibiliteten var något de fastnade för från början och den finns kvar. Att Office var redo att forma lösningarna efter Aqua Dentals behov ser Niklas som något väldigt viktigt. Sedan är det som alltid när man byter IT-miljö; det är små barnsjukdomar på vägen, men enligt Niklas har de också hanterats på ett mycket bra sätt.
"Det som är roligt med Aqua Dental är att de är framåt och gillar ny teknik. De är verkligen utmanare. Det har varit väldigt kul för oss för vi har fått vara med på alla IT-delarna."
Christian Dybeck, kundansvarig Office Sverige.
Hur ser framtiden ut?
Niklas Virta ser det som en intressant utmaning och möjlighet i det att de expanderar kraftigt och hela tiden adderar nya komponenter och kliniker till nätverket. I deras framtida samarbete med Office ser Niklas att de kommer fortsätta dialogen för att säkerställa att de är anpassningsbara, agila och snabba.
– Det är så vi vill jobba och det tycker vi också att Office Sverige har hanterat väldigt bra", säger Niklas.
– Som kundansvarig för AquaDental är det jättekul att höra att det har fungerat, att de upplever oss som formbara och lyhörda för deras behov. För oss är det otroligt roligt att få vara med på deras resa”, flikar Hans-Olov in.
hgugiugy
kjhjhjho
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam
Evelina test
”Vi vill inte att en IT-leverantör ska märkas så mycket. Vi vill att alla duktiga kliniker och all annan personal ska fokusera på det de är bra på och det är inte att driva IT-frågor. Det är viktigt att man har ett helhetsansvar som samarbetspartner och det upplever jag att Office har.”
Niklas Virta, vice VD på Aqua Dental.
Kort om företaget
Aqua Dental är en tandläkarkedja som arbetar för att förändra tandvårdsbranschen. Här arbetar över 400 medarbetare vilket ställer höga krav på deras arbete, som blir allt mer digitalt. Kedjan bedriver i dagsläget 14 kliniker i Stockholm och Göteborg men kommer inom det närmsta halvåret att ha öppnat kliniker i fler städer.
Har du frågor?
- Kontakta mig!
Mer kunskap och inspiration
Office levererar helhetslösning till sportdistributören JO Sport – med IT-säkerhet i fokus
Det som började som en enkel förfrågan om att uppgradera kopiatorer blev startskottet till ett långt partnerskap där Office levererar en säker helhetslösning till sportdistributören JO Sport.
"För att klara IT-utmaningarna krävdes en lyhörd partner"
Ta del av intervjun från webinaret “Framtidens digitala klinik” där Niklas Virta, vice VD på Aqua Dental berättar om hur de har löst IT-tekniken på sina tretton kliniker och vad som är viktigt för dem.
Så blev Linköpings Stadsmission digitaliserade med hjälp från Office Sverige
En allt mer digitaliserad samtid kräver en digital och modern arbetsplats. Att lyckas med det kan dock te sig som en rejäl utmaning och kan kräva omfattande kunskaper som inte alltid finns nära till hands. Med hjälp av Office kan företag fokusera på sitt, samtidigt som Office ordnar en välfungerande och säker IT-miljö.
Vi behöver alla se över vårt tänkande angående möten och tillgänglighet
Victoria Bäckström på Contrado Redovisning berättar om hur de genom att införa ett system för videomöten har ökat hållbarheten och samtidigt förbättrat det dagliga arbetet på sina sju kontor för både medarbetare och kunder.
Rak dialog och personligt bemötande lockade KFX att gå från Office skrivarlösningar till att bli helhetskund
Ulrika Thorstrand, verksamhets- och HR-chef på KFX, berättar om företagets ökade IT-behov och hur de löste situationen.
Teknikens Hus flyttade sin telefoni till molnet
Teknikens Hus i Luleå är Sveriges nordligaste science center och ett av landets första i sitt slag. Centret invigdes den 27 maj 1988 och har sedan starten välkomnat mer än 4 miljoner besökare. Centret har en utställningsyta på 2300 kvadratmeter.
Advokatfirman Glimstedt växlar upp till molnbaserad telefoni
De gamla standardväxlarna är snart ett minne blott i takt med att allt fler företag väljer att gå över till den nya generationen molnbaserade telefonitjänster. För Advotkatfirman Glimstedts i Växjö var valet ganska enkelt. På kontoret arbetar för närvarande tretton advokater och jurister och belastningen på telefonin är stundtals ganska intensiv.